Kazetták és Floppyk Világában:
Egy Geek Gyermekkorának Krónikája
1991-ben egy új világ nyílt meg előttem, amikor megérkezett az első Commodore 64-esem. Az akkori technológia csodája volt, és minden egyes kazetta, amit betöltöttem a kazettás meghajtón (Commodore 1530 C2N), egy új kalandot ígért. A kazettás játékok, mint például a Wizard of Wor, a Boulder Dash, az Aztec Challenge és bizonyos esetekben a Test Drive, különleges élményt adtak, amelyek világába teljesen belefeledkeztem.
Miután sikerült beszereznem egy floppy meghajtót (Commodore 1541), az új formátum már szinte végtelen lehetőségeket kínált. Ezen a hordozón próbálhattam ki a komplexebb játékokat, mint a Zak McKracken and the Alien Mindbenders és a Maniac Mansion, amelyek nemcsak grafikájukkal, hanem szórakoztató történeteikkel és humorukkal is magukkal ragadtak.
Swapperként aktívan részt vettem abban a közösségben, amely kazettákat cserélgetett. Minden új csomag egy új kalandot ígért, és az izgalom, amit egy-egy új demó vagy játék megszerzése hozott, felejthetetlen élményt jelentett.
A C64-es élményemet számos kiegészítő gazdagította, amelyek nélkülözhetetlenek voltak a korszak technológiai világában. A játékok irányításához kezdetben egy strapabíró Commodore C-1342 joystickot használtam, amelyet később kényelmesebb és gyorsabb reagálású modellekre, például egy QuickShot II Turbo Deluxe és egy Champion 200X joystickra cseréltem. A játékok betöltését és módosítását nagyban megkönnyítette az Action Replay 7 kártya, amely lehetővé tette a programok gyorsabb futtatását és trükkök alkalmazását. A vizuális élményt eleinte egy egyszerű, fekete-fehér Junoszt 406B TV piros borítással biztosította, de később egy 14" színes Elekta CTR-1498 EMK CRT televízióval még inkább kiteljesedett a játékok világa.
A C64-en ízleltem bele a programozásba, hiszen a BASIC nyelvű egyszerűbb kódokkal már kis programokat is készíthettem, amelyeket sokszor meg is osztottam a barátaimmal. A programozás iránti érdeklődésem itt kezdődött, és bár akkor még nagyon kezdetleges volt, sokat tanultam a gép működéséről és a logikai gondolkodásról.
1993. december 12-én részt vettem a Computer Karácsony rendezvényen, amelyet a Budapesti Műszaki Egyetem aulájában tartottak. Ez egy különleges esemény volt, ahol a számítástechnikai világ iránt érdeklődők találkoztak, és rengeteg új technológiai újdonságot láthattunk.
Az Amiga korszak kezdete
1995-ben eljött az idő, hogy szintet lépjek: megérkezett az első Amigám. Az Amiga 500-as új dimenziókat nyitott meg a számítógépes világban. A grafika és a zene olyan szintre emelte a játékélményt, amiről korábban csak álmodtam. Az első játékok, amiket kipróbáltam, a North & South, Another World, Apidya és Project-X voltak. De a legnagyobb kedvencem, amely még inkább lenyűgözött, az Alien Breed: Tower Assault volt.
Az Amiga 500-as korszak egyik emlékezetes eleme az volt, hogy Körösladányban működött egy Amiga klub (KACAT), amelyet több alkalommal is meglátogattam. Ez egy fantasztikus Amiga közösség volt, ahol találkozhattam más rajongókkal, megoszthattuk egymással tapasztalatainkat, és új barátokra tehettem szert, például Nissifer személyében.
A csodálatos grafika és a zenei élmény, amit az Amiga biztosított, olyan hatást gyakorolt rám, hogy azt még sokáig nem tudtam elfelejteni. Az Amigához is ugyanazt a megbízható Elekta 14" CRT színes TV-t használtam, amely a C64-es korszakban is hűséges társ volt.
További eszközök és konzolok
Noha a Commodore 64 és az Amiga korszak meghatározta gyerekkoromat és az informatikához való kötődésemet, más eszközök is részesei voltak az életemnek. A ZX Spectrum, a Commodore 16, a Commodore Plus/4, és a Commodore 116 gépek is megfordultak nálam, még ha nem is használtam őket olyan intenzíven. Emellett a konszolok világa is helyet kapott, így találkoztam az Atari, a Nintendo NES, a Sega, a SNES, és a PlayStation rendszerekkel is. A kvarcjátékok egyszerű, mégis szórakoztató világa már korábban, gyerekként belépett az életembe.
Összegzés
A pre-internetes korszak számítógépes világában a Commodore és az Amiga nem csupán gépek voltak, hanem meghatározó élmények, amelyek gyerekkoromat formálták, és máig meghatározzák a technológia iránti rajongásomat. Az olyan újságok, mint az Amiga Magazin, Spectrum Világ, 576 KByte, COW (Computer és Videójáték Magazin), Guru Magazin és PlayStation Magazin, egyaránt hozzájárultak ahhoz, hogy a számítástechnikai játékok világa ne csak szórakoztató hobbi, hanem igazi szenvedély is legyen számomra.
Ezután következett a PC-s korszak, de az már egy másik történet.
Új hozzászólás